Bojkotta cirkus!

Cirkus är djurplågeri.

Det är inte normalt för en elefant att vandra runt i ett tält. Det spelar ingen roll om elefanten har det bra annars. En elefant ska inte leva på det sättet. Därför bojkottar jag allt som har med cirkus och göra. Jag blir förbannad så fort det där hemska tältet ställs upp i närheten och reklamskyltarna blir uppstoppade överallt över hela staden. Kom inte hit. Tvi och fräs. Stick!

Tycker inte heller det är rätt att stödja cirkus. Det spelar ingen roll om man gör det för 'barnens skull' eller av någon annan konstig anledning. Betalar man dyra pengar för att se en deprimerad elefant (ja, dom kan bli det) vandra runt i en cirkel för att underhålla människor - stödjer man djurplågeri. Förlåt om någon människa tar illa upp nu - men det är så jag tycker och jag kommer inte att ändra mig eller be om ursäkt. Man behöver inte tycka om djurplågeri bara för att man betalar pengar till cirkus, men man stödjer det definitivt - omedvetet. (Även fast jag tycker det är rätt uppenbart att det är fucked up att se utmattade och apatiska djur som underhållning...)



"Låter ni era barn gå på cirkus?" tornar det upp på ett forum. Nu har ju jag inga barn och har inte planerat att skaffa några i mitt liv - men nej, jag hade inte tillåtit mina barn att besöka en cirkus. Jag vill inte att mina barn ska växa upp till att tro att det är ok. Jag vill inte att mina barn ska se plågade djur som underhållning. Och jag gick på cirkus när jag var liten och jag älskade det. Men det spelar ingen roll. Det handlar inte om det. Jag vill att mina barn ska veta från första början att cirkus är fel och inte acceptabelt. Simple as that. Samma sak med päls, delfinarium och vissa djurparker. Kolmården är till en viss del ok, förutom deras delfinarium:

"Kolmårdens djurengagemang når även långt utanför den egna parken. Djurparken ser som en del av sin uppgift att hjälpa till att bevara utrotningshotade djur. Kolmården deltar i många projekt och stöder bl a de hotade arterna tiger, gorilla, schimpans, varg och tumlare. Bland annat har Kolmårdens forskare varit med och tagit fram ”skrämmare” som ska hindra att tumlare av misstag fastnar i fiskenät. Varje år arrangerar Kolmården Animal Aid till förmån för utrotningshotade djur runt om i världen. Kolmården bedriver också en Insamlingsstiftelse som tar emot gåvor från företag och privatpersoner till stöd för utrotningshotade djur."

Men kanske inte ens det. Ja, jag är en hippie och många av er tycker säkert att det är bra att jag inte kommer skaffa kids, eftersom jag praktiskt taget raderar allting 'roligt' för dom. Det tycker inte jag. Man kan se djur på andra sätt. Sedan finns det ju många andra roliga saker att göra. Sedan kommer jag själv ihåg att jag mådde dåligt när jag fick se tigrarna på Eskilstuna Zoo när jag var liten. Jag kommer ihåg att dom bara låg där, i skuggan och rörde inte en fena. Dimmiga blickar. Men hur som helst, detta handlade om cirkus och; Jag stödjer det inte för fem öre. Bojkotta cirkus du också!


Kommentarer
Postat av: bitterfittan

jag håller med dig!



bra skrivet (:

2010-09-01 @ 00:23:58
URL: http://frokenbitterfitta.devote.se

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0