How to write fantasy & science fiction:

Onödig tanke jag fick nyss: När jag lyssnar på Yeha Noha (länk) känner jag automatiskt lukten av cigarettrök. Sedan börjar jag tänka på Twilight, mestadels på Jacob Black. Varför? Första gången jag prövade ge upp rökningen lyssnade jag på musik av indianerna och låg i soffan och läste New Moon. Det är roligt hur vissa saker kan framkalla små minnen.

Men det var inte det jag skulle berätta.

Jag har köpt hem 2 nya böcker till mig. Inte vilka böcker som helst, utan det är Writing Fantasy & Science Fiction av Lisa Tuttle och How to Write Science Fiction & Fantasy av Orson Scott Card. Om Orson Scott Cards bok skrivs det: 'They'll learn: What is and isn't science fiction and fantasy, and where their story fits in the mix. How to build, populate, and dramatize a credible, inviting world readers will want to explore. Where the markets are, how to reach them and get published. There's no better source of information for writers working in these genres.'

Om Lisa Tuttles bok står det: 'A look at how to write fantasy and science fiction, dealing with ideas, world-building, language, structure, short stories, writing for children and finding an agent. The book also provides an insight into how publishers work and contains illuminating interviews with editors.'

Böckerna kommer handla om olika saker, även fast beskrivningen nästan är likadan. Det finns 7 sidor med denna slags litteraturvetenskap på Adlibris och det ska bli roligt att köpa hem lite till när första studiebidraget kommer. Jag tror det är viktigt att läsa tips av olika fantasyförfattare, eftersom tipsen kan vara likadana, men ändå väldigt olika på ett annat sätt. Det där blev ganska suddigt att läsa, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Och även fast engelska böcker oftast är dyrare gör det ingenting - jag ser det som en investering. Jag vill ju arbeta som författare.

Ska även sätta mig ner och läsa om böckerna jag fick i Svenska A kursen om ett tag. Det blir ju Litteraturvetenskap A till hösten, men det skadar aldrig att repetera det man redan har läst. Hoppas att man får läsa mycket om fantasy i Litteraturvetenskapen på Samhällskunskapen. Gah, jag blir alltid lika peppad när jag köper böcker! Jag hade kunnat sitta hemma i 3 månader bara för att läsa, läsa och läsa. Lära mig nytt. Bli bättre. Beh! Nä, nu drar jag fram Den Levande Litteraturen av Ulf Jansson innan jag exploderar eller någonting.

Kommentarer

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0