Jag har en chans att förändra

Mitt röstkort till valet har kommit! *segerdans*

Första gången jag får rösta.
Om man bortser från EU-valet för ett tag sedan. Bara jag som tycker att det är ganska coolt? Att man får vara med och bestämma över sitt lands framtid. Jag tycker det. Jag älskar demokrati. Att vi tillsammans får bestämma hur Sverige ska bli och se ut.

Jag tycker det är viktigt att rösta. Det är ju min framtid. Min chans att bidra till en förändring. Min chans att kunna leva i det Sverige jag vill. Människor som inte röstar är ju inte sämre än oss som gör det. Men jag tycker ändå det är en viktig sak att göra. Man behöver inte vara insatt i politik, man behöver inte tycka att politik är roligt. Man behöver bara läsa lite om partierna och sedan bestämma sig. No biggie.

Jag tycker inte man har rätt att klaga över Sverige om man inte röstar.
Du hade en chans att förändra, att påverka - men du tog den inte. Varför ska du nu sitta och klaga på hur det blev? Jag tycker inte det är rätt. Jag röstar för att jag vill och för att jag är svagt intresserad utav det. Jag röstar för ett bättre Sverige, och för att jag inte vill att Sverigedemokraterna ska vinna/få makt. Jag vill inte ha någonting med det partiet att göra - därför röstar jag. För att öka chanserna till att SD inte tar sig igenom.

Varför röstar du/ni? För att ni måste? För att ni är brydda? För att ni känner en press? För att er mamma och pappa alltid har gjort det? Ja, det finns ju rätt många anledningar.

Kommentarer

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0