Om du har ett val - vänta ett tag istället:

Det pratas mycket om unga mammor på FL just nu. Vissa tycker till och med att det ska bli förbjudet att skaffa barn innan man har blivit myndig - sedan diskuterar dom vad det skulle vara för straff. Det är någonting inte ställer mig bakom. Men mer om det längre ner.

Jag ser inte ner på unga mammor. Tvärtom! Jag tycker att det är starkt av unga tjejer att välja att behålla sitt barn och ta hand om det. Kämpa för att ge sitt barn ett bra liv, även fast det krockar med socialt umgänge och utbildning. Men att dom (läs: många) ger sig fan på att klara av det.

Men att planera ett barn när man är mellan 14-16 år är ingenting jag heller ställer mig bakom och är för.
Jag tycker inte att man ska planera ett barn när man är så pass ung. Hela ens liv är uppbyggt på impuls när man är i den åldern. Man är spontan och man tänker sig inte alltid för. Jag kan tänka mig att många tjejer i den åldern endast ser det mysiga och lätta med barn. Men dom tänker inte på nackdelarna och det kämpiga som kommer med det.

Man har hela ens liv framför en när man är 14-16 år gammal. Man är inte redo att planera ett barn, även fast man tror det. Även fast man inte gillar att röka, snusa och festa. Det kan ändras över en natt. Majoriteten av alla ungdomar har en period där vänner och fest är höjdpunkterna i livet. Man klarar sig inte utan det. Man lever nästan för det. Det kanske inte kommer när du är 15 år, men det kan komma när du är 17 år. Vad gör du då, om du har en dotter på 2 år att ta hand om?

Om jag hade planerat och fött ett barn när jag var 15 år hade det krockat med mitt liv just nu.
Just nu fokuserar jag mig på min utbildning, mina vänner och min framtid. Min framtid är livsviktig för mig. För 4 år sedan hade jag inte samma drömmar - men idag är det en annan femma. Idag planerar jag att resa, jobba med välgörenhet, utbilda mig, fara till länder och jobba som volontär, skriva böcker och ja, helt enkelt uppleva världen utanför Sverige.

Och man har ju bättre förutsättningar när man är mellan 25-30 år gammal.
Man vet vem man är vid den tidpunkten, man har (inte alla dock) fast ekonomi och man har ett eget hem. När man är 15 år är alla dessa saker fortfarande dimmiga och oklara. Man har ingen aning om vem man är när man är 15 år gammal, även fast man tror det. Och ja, det är klart att man växer som människa om man får ett barn, det är jag hundra procent säker på. Det är ingenting jag säger emot.

Att ett förbud och straff ska finnas är däremot absurt. Om en tjej blir gravid av 'misstag' och väljer att behålla det - har hon all rätt till det till valet. Hon ska inte straffas för att hon blir mamma. Det är en sjuk tanke och det kommer förhoppningsvis aldrig att gå igenom. Det strider mot dom mänskliga rättigheterna.

Men min poäng är - planera inte att skaffa barn om du är mellan 14-16 år.
Vänta ett litet tag. Se var du är i livet när du är 18-19 år istället. Det skadar inte att vänta. Om du fortfarande vill ha ett barn; go for it. Men det finns även en chans att du inte vill det. Och det sista jag vill säga är: Som sagt, jag har ingenting emot unga mammor! Jag vet många som har blivit gravida oplanerat och som har valt att behålla, och jag tycker det är starkt jobbat. Dom ska inte bli anklagade för att vara sämre mammor, för det är dem inte.

Men om du har ett val - vänta ett tag.

Kommentarer

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0