Svensk, finsk och norsk folkmusik

Sitter och lyssnar på svensk, finsk och norsk folkmusik. Flöjter, fioler och tunga trummor. Det enda jag ser framför mig är män med skägg, skogsväsen, troll och möjligtvis pigor med frasande kjolar som är på väg någonstans runt morgonkvisten. En tidig medeltid, ett kyligt fjällområde, hovar som dundrar, dimma bland bergen. Ja, min fantasi har skenat iväg för längesedan nu.

Jag gillar att tänka på hur det var förr. När asatron hade Norden i sitt järngrepp. När vikingarna seglade över haven för att plundra ett närliggande land. När pesten lade sig över Norden som en mörk skugga. När kungarna inte hade makt över riddarna. Ödsliga landsvägar där nu höghus ligger. Tempelriddare på väg hem genom Sveriges mörka trollskogar. Häxjakter i byarna.

Stolt är jag väl inte, men fascinerad och intresserad är jag. Jag förstår dock inte varför rasister ofta skriker ut om att Sverige var bättre förr och att vi borde gå tillbaka till den gamla tiden. Ja, denna rasist menade medeltiden och allt som hörde till. Bättre förr? Under medeltiden? Nej, knappast, lilla du. Var glad över att du lever i trygga 2000-talet istället.

Men musiken gillar jag. Speciellt när den får min fantasi att explodera ut. Jag har ju ingen aning om hur det såg ut under medeltiden och tidigare, men det är alltid kul att fantisera ihop olika scenarion. Nedanför kommer det lite musik. Och jag är mycket väl medveten om att den första låten spelas i Ronja Rövardotter. Men det har ju ingen betydelse egentligen.

 



Smart kille kommenterar: Viking Power! We will never die!

Well, duh, we allready did, mate..

Kommentarer

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0