Skyll inte allting på ungdomarna!

"SKA SKOLK SYNAS I SKOLBETYGEN?" - tråd på FL

Jag skolkade mycket och ofta. Inte på grund av att jag var en lat och obrydd jävel som sket i min utbildning och min framtid. Utan för att jag mådde oftast skit under mina 3 år på högstadiet. När jag sedan märkte att ingen av lärarna eller rektorerna hjälpte mig med mina problem ökade mitt skolk. Jag kom till många lektioner; men jag satt endast ner och stirrade. Jag hade tappat all lust till att lära mig. All motivation hade försvunnit.

Jag var tvungen att tvinga min mentor att skicka mig till den lilla mattegruppen. En grupp som elever som hade problem med matten. Men det var som att skjuta problemen under mattan. Hjälpen var fortfarande minimal, talen var fortfarande lika svåra och takten dom jobbade i var inte nog sakta för att jag skulle hänga med. Märkte dom att den lilla gruppen inte hjälpte? Ja. Gjorde dom någonting för att hjälpa mig? Nej. Inte ett piss.

Och jag skyller inte det på mig själv. Jag väljer att lägga skulden på lärarna. För dom var mycket medvetna om vad som hände med mig, och dom hade kunnat hjälpa mig. Men istället för att ta tag i problemet (mig) valde dom att helt enkelt skita i mig och kalla mig för 'lat' och 'obrydd', och jag kan ju knappast påstå att det hjälpte mitt redan kassa självförtroende.

Så att skolk ska visas i betygen är inte alls bra. Det är inte bra någonstans. För visst finns det elever som skolkar för att vara coola eller för att dom är trötta på morgonen (det har även jag gjort) men det finns också många som skolkar på grund av andra orsaker. För att dom mår psykiskt dåligt, för att dom har mycket problem hemma, för att dom inte riktigt kan, och många andra orsaker. Men tyvärr finns det ju bara en gemensam benämning om oss: lata.

Jag vet inte hur jag hade mått om mitt skolk har följt med mig resten av livet. Som en liten påminnelse om hur dåligt jag mådde och hur lite hjälp jag fick under åren på högstadiet. Varför skulle jag behöva bli straffad för resten av mitt liv på grund av någonting som egentligen inte var mitt fel alls? Det är inte logiskt och det är inte rätt. Jag sätter femhundra kronor på att det just nu finns tusentals ungdomar runt om i Sverige som är 'skolkare', men på grund av speciella orsaker. Trötta ungdomar som har tappat motivation eftersom dom inte får hjälp i rätt tid. Dom ska inte behöva få det uppkört i ansiktet för resten av deras liv.

Om lärarna kunde börja bry sig mer om sina elever hade det sett annorlunda ut. Om rektorerna slutade att stryka sina kolleger medhårs skulle i alla fall min situation se annorlunda ut, och säkert många andras. Och många på FL pratar om att det är 'självklart' att närvaron ska finnas i slutbetyget - för att man 'vill' ju lära sig och dom som inte 'vill' det behöver ju inte få ett betyg alls. Jag ville lära mig. Jag älskade redan då att lära mig saker och även fast jag var en skoltrött ungdom tyckte jag faktiskt om skolan på ett sätt. Men när ens självförtroende ligger i botten och man mår psykiskt dåligt finns inte orken där. Är det rätt att jag straffas på grund av det? Är det rätt att tusentals ungdomar blir nekad hjälp - och sedan ett dåligt slutbetyg?

Nej. Det är inte rätt. Det är inte rätt någonstans. Och visst, jag har fått en ursäkt av min mentor och jag har förlåtit honom. Han visste att han hade gjort fel och han erkände att han hade kunnat hjälpa mig mycket mer för att jag skulle få betyg i mina grundämnen. Men en ursäkt hjälper egentligen inte nu. Inte efter att jag var tvungen att gå 2 år på IV för att få ett G i matte. En ursäkt tar inte bort det faktumet att jag hade sådan grov ångest första året på IV på grund av min matte så att jag till slut var tvungen att hoppa av.

Men visst, skyll det på mig.

Kommentarer

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0