En onormal diskussion.

Hemmafest betyder per automatik diskussioner. Ni vet hur det är. Man samlas i grupp, klunkar bärs och sedan nämner någon någonting. Öronen spetsas, man blir varm om kinderna och sedan börjar man diskutera. Det spelar ingen roll om det handlar om droger eller om vilken parfym som är bäst - man diskuterar det. Argumenterar, viftar med händerna och höjer på ögonbrynen.

Men den mest intressanta diskussionen jag någonsin har varit med om, måste ha varit på Tåwes avskedsfest hemma på Hertsön.
Alla satt och drack sig fulla i godan ro tills någon (kan ha varit jag) nämner jultomten. Att tomten bor i Rovaniemi, och inte på Nordpolen eller någon annanstans. Medhåll från vissa håll - förutom från ett. Beatrice Ökvist sträcker ryggen och deklarer att tomten inte bor i Rovaniemi, utan att han bor på Storbrändön. Pang, boom, krasch, poff. Där börjar den mest förbannade och hetsiga diskussionen jag någonsin har varit med om.

Inga argument framfördes - vi skrek mest åt varandra.
Hytte med fingrarna och sade: "Nej, han bor inte där!" eller "Jo, han bor ju för fan visst där!" Kom ihåg att detta handlar om jultomten. Ett låtsasfenomen. En påhittad gubbe som delar ut paket. Så diskussionen fortsatte. Bea ringde till Katte för att 'bevisa' att Tomten bodde på deras ö. Vi fortsatte att gapa om det - jag har för mig att svaga argument lades fram på bordet, såsom att man inte kan hitta på vars tomten bor. Att det är då alltså är mer logiskt att Tomten bor i Rovaniemi.

Jag har ingen aning om hur detta slutade - men visst fan var det efterblivet.
Diskussionen där alla blev som argast handlade om en simpel sak som jultomten och vars fan hans lilla trähus ligger. Jag vill inte veta hur okända människor hade reagerat på detta. Jag kan tänka mig att alla som diskuterade hade fått stämpeln "Psykopat" i pannan eller någonting liknande. Jag hade förstått dom.

Kommentarer

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0