Fundamentalism och terrorism - det är problemen.

DESSA BILDER CIRKULERAR RUNT PÅ INTERNET JUST NU (FL):





VI GLÖMMER DOCK DETTA:







VI GLÖMMER ÄVEN DETTA:












Jag är inte religiös - jag tror inte på en helig skrift eller ett andligt väsen. Men jag kommer fortsätta kämpa för att människor ska ha rätt till det - att religionsfriheten ska finnas kvar hos oss för alltid, och aldrig försvinna. Jag kommer fortsätta skriva och diskutera om just detta. För ingen muslim, kristen eller jude ska behöva bli jagade och piskade på grund av deras religion. Ingen ska behöva stå till svars för vad fundamentalister gör i religionens namn.

För det är det som är problemet. Fundamentalism och terrorism. Jag avskyr det - jag ställer mig inte bakom det på något sätt. Jag förkastar allt med det. Och det är väl mänskligt vett att förstå det - att det är just dessa saker som förstör vår värld, och inte oskyldiga religiösa människor. Men tänker alla på det sättet? Nej, dom gör inte det. I stället bedrivs det häxjakter på muslimer just nu - på grund av vad vissa muslimer har gjort och kommer att göra. "Vi" och "dem" blir starkare för varje dag - och jag vill inte sitta och kolla på medan det sker.

Jag vill blicka tillbaka om 20 år och veta att jag försökte göra allt jag kunde. Försöka få människor att förstå skillnaden mellan fundamentalister och oskyldiga troende. Att vi inte ska dra alla över en och samma kam. För varje människa är unik - ingen är likadan. För det kanske är kristendomen som är syndabocken om 25 år. Och tro mig när jag då säger, att jag kommer protestera lika högt och intensivt. Jag tänker inte acceptera att vi pekar ut en speciell folkgrupp som syndabocken. Har vi inte kommit längre än så? Jag som trodde att vi lärde oss någonting av 30-talets Tyskland.

Muslim-kramare är ett ord jag har stött på många gånger. Några gånger har det till och med riktats mot mig. Och visst, kalla mig för det, om ni känner för det. Men jag är ingen muslim-kramare. Jag 'kramas' inte med någon religion. Det enda jag vill få ut av mina inlägg och mina debatter på internet är rättvisa, och försöka reda ut missuppfattningar och sudda bort dagens smygrasism som finns överallt. Så länge jag har inspirerat och väckt annorlunda tankar hos en människa är jag nöjd.

Ingen människa ska behöva bli förolämpade, attackerade och slagna på grund av deras religion, eller vad vissa människor gör i religionens namn. Ingen muslim, ingen kristen, ingen jude och ingen buddhist. Ingen troende ska behöva stå till svars för allt ont som sker i världen. Kallades alla kristna för galningar när Helge Fossmo var i farten? Kallas alla kristna för böghatare, idioter och extremister när Westboro Baptist Church protesterar mot soldaters begravning, eller när dom säger att det är bra att vissa människor dör i krig? Ingen. Ingen säger något. Tänk på det.

Kommentarer

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0