Vi måste arbeta tillsammans.

Jag vill bara observera att jag inte blundar för de negativa delarna inom islam. Jag är medveten om dem, men jag tycker inte att vi endast ska fokusera på dem. Jag tror inte att vi kan bygga upp ett förtroende och en respekt mellan invandrare och svenskar genom att endast fokusera på de negativa delarna. För att kunna motverka de negativa delarna inom islam och försöka bygga ett mer jämställdt och bra samhälle tror jag att vi måste fokusera på de positiva delarna av islam först.

Vi måste bygga en bro innan vi kan komma över vattnet. Att diskutera om kvinnoförtryck och hat det första vi gör kommer inte att fungera. Att direkt gå ut med dom negativa delarna kommer inte skapa respekt mellan svenskar och invandrare, tvärtom, det skapar bara en ännu större klyfta mellan oss och det kommer leda till större missförstånd och ännu mer hat. Vi måste också komma ihåg att skapa oss en egen uppfattning, innan vi blint litar på medias ord. Det finns alltid en annan historia bakom det som media lägger upp, det gäller bara att läsa om det själv.

Jag tror att en positiv inställning leder till positiva handlingar. Ett negativt samhälle där endast hat och missuppfattningar existerar kommer inte kunna leda till en positiv utveckling där vi tillslut kan leva tillsammans sida vid sida utan problem. Det kommer bara skapa ännu mer problem och invandrarna kommer inte kunna bli en del av detta samhälle som vi lever i idag. Om vi skulle arbeta tillsammans som en enda stor grupp skulle allting kunna bli bättre mycket snabbare. Men det gör vi inte idag. Idag är det "vi" och "dem" som gäller, ingenting annat.

Det är inte bara svenskar som skapar detta problem, det säger jag inte. Det finns ju även invandrare som är med om att skapa denna klyfta mellan oss i Sverige. Men den kommer inte att försvinna genom rasistiskt propaganda eller direkta förolämpningar och hat. Man måste ju arbeta tillsammans, inte mot varandra. Och jag hoppas att det kommer fungera någon gång i framtiden. Sedan kommer ju vissa negativa delar i samhället alltid att finnas kvar. Jag tror inte att det finns en chans att vi kommer leva bland guld och gröna ängar tillsammans, men det kan bli en förbättring.

Kommentarer
Postat av: mia

Oj vilken infantil kommentar jag läste i ett tidigare inlägg! Stå på dig Elin, det du skriver är bra och visar på en mogenhet som tyvärr en stor del människor verkar sakna! Om dem kunde läsa och förstå så är det rätt klart att du inte är för det hemska som sker i religionens namn utan att du förstår hur människor har formats i den social och kulturella kontexten. Saker och ting är inte svart och vitt, verkligen inte. Och dem som tror det tycker jag verkligen synd om.

2010-05-06 @ 12:52:51
Postat av: Janna

Jag önskar att jag var lika öppen och smart som du:P

2010-05-06 @ 19:07:51

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0