Allting är inte svart och vitt.

Nu vankar julen in med stora steg. Snart är det 24 december - klappar öppnas, julmat lagas och granen pyntas. Vissa föräldrar väljer att ta en nubbe till maten och kanske en julöl till Kalle Anka. Enligt Familjeliv är det synd om barnen, om dom måste vistas bland alkohol.

Alkohol måste inte alltid betyder alkoholism eller obehagliga situationer. Det finns många vuxna som klarar av att kontrollera sitt alkoholintag utan problem. Som inte dricker tills dom sluddrar, ramlar eller kräks på finmattan i hallen. Allting är inte svart och vitt när det kommer till alkohol. Möjligtvis enligt FL - där man antigen är alkoholist eller har nolltolerans mot att dricka på julafton (eller runt barn vars man än befinner sig.)

Jag tycker självklart synd om barn som måste fira julafton tillsammans med föräldrar som dricker alldeles för mycket - och som genom det blir förbannade, obehagliga eller somnar i soffan med kläderna på. Jag rättfärdigar inte det beteendet på något sätt. Men det behöver inte bli så. Det kan vara gott med en öl till maten, en nubbe till sillen och ett glas vin medan ungarna leker med julklapparna. Ungarna behöver inte få men för livet.

Det är alltså ok att dricka några glas på julafton, om man kan kontrollera det. Julafton är inte bara barnens högtid - knappast. Vuxna får även dom en chans att slappna av, äta gott och umgås med sina släktingar. Man behöver inte festa på julafton. Det tycker inte jag att man ska. Mest för att julen är en högtid och jag aldrig skulle orka börja supa mig full på den dagen.

Kan man däremot inte kontrollera spritintaget ska man låta bli, för barnens skull. Jag vet inte hur det är att vara bland en grupp med obehagliga vuxna som har druckit alldeles för mycket, men jag kan tänka mig att det inte alls är roligt. Men så länge man inte blir askalas har jag inget problem med att vissa väljer att dricka smått på julafton.

Kommentarer
Postat av: Herta

Intressant. Själv tycker jag att vi skall ha en vit jul, för ungarnas skull. Man vet att barn reagerar väldigt fort på när vuxna är påverkade av alkohol och det händer ganska snabbt dvs jag menar att barn ser på sina föräldrar att de druckit alkohol, blir på ett litet annorlunda sätt osv. Jag hävdar nog bestämt att julen först och främst är barnens högtid som vi firar(även om vi inte har den personliga relationen uppåt) till minne av ett barns födelse. Ha de!

2010-11-12 @ 22:45:54
URL: http://hertablogen.blogg.se/
Postat av: Shaw - Holy Mother of Cow

Jag håller med om att man märker på sina föräldrar om de har druckit alkohol - men skadas barn av det, egentligen? Jag anser inte det. Att ens mamma eller/och pappa väljer att dricka en nubbe eller en öl på julafton tycker inte jag spelar någon roll. Jag tror inte det skadar barnet i det långa loppet.



Självklart är det fel av vuxna människor att dricka hela tiden - varje dag eller varje helg. Det är fel att bli full och obehaglig 24/7 framför sitt barn. Men nu handlar denna diskussion endast om julafton.



Man behöver inte heller bli full. Man behöver inte ens bli lullig på en nubbe och en öl.



Angående om det är barnens högtid eller inte. Visst, man kan se det ur den aspekten - att ett barn föddes. Fast, det gjorde han ju inte egentligen. Jesu födelse skedde någon gång under sommaren, inte i december. Men jag förstår vad du menar, men jag håller tyvärr inte med.



Julen är till för alla - vuxna och barn. Så länge man dricker med måtta och beter sig tycker inte jag att det är en skadlig omgivning.

2010-11-12 @ 22:53:50
URL: http://holymotherofcow.blogg.se/

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0