Lycka är ett val.

Ja, till en viss del möjligtvis. Man kan välja vad man vill känna - man kan välja hur man reagerar på olika saker. Man kan välja att försöka kämpa för ett lyckligt liv.

Men människor får det att låta för simpelt. Som att man kan vakna upp en dag och bestämma att man är lycklig.
Det blir ett "sopa-problemen-under-mattan"-fenomen på ett sätt. Man undviker och ignorerar det jobbiga som trycker, och väljer bara att känna och se det som känns bra.

Och på ett sätt, ja, det är bra. Men bara för att man ignorerar ett problem betyder det inte att det försvinner. Nej, det finns kvar och det kommer att synas. Sedan kan det även förvandlas till en käftsmäll för människor som mår dåligt på riktigt. Att lycka är ett personligt val. Människor som är deprimerade och får höra detta - hur kan det kännas egentligen? "Lycka är ett val, jag ser att du har gjort ditt." Som att det per automatik betyder att denna deprimerade människa medvetet väljer att må piss.

Självklart är en bra inställning grunden till ett lyckligt liv. Man måste kämpa och försöka se ljust på framtiden för att må bra. Det är aldrig bra att gräma sig och endast se svart. Men det är inte alltid så simpelt att försöka vara positiv. Ibland fungerar det inte. Det finns hundratusentals människor som är deprimerade utan att veta varför. Då kan man inte vara välja att må bra. Det blir en fasad i slutändan. Det blir en jävla lögn.

Så jag tycker folk kan lugna ner sig med att säga: Lycka är ett val. Jag förstår poängen med det - men jag tror inte att det alltid fungerar på det sättet. Lycka är inte alltid ett val - inte olycka heller. För säger man att lycka är ett val, då säger man även att olycka är ett. Och det är klart att man kan kämpa för att söka hjälp och må bättre. Då gör man ett val här i livet. Men ibland kommer man inte upp från botten (som ofta händer) och man fortsätter att må dåligt - och det är inte ett val.

Och då förvandlas den lilla meningen till en käftsmäll.

Kommentarer
Postat av: Janna

Ja jag kan inte annat än hålla med dig. Jag läste om det där i Lady Dahmers blogg och min reaktion var typ: åhh.. Suck..



Jag förstår också att det kan vara en bra metod. Men isåfall ska man träffa en coach som är utbildad inom området eftersom det faktiskt innebär att intala sig själv att man inte har ont och inte mår dåligt, Att oroa sig är väl ändå mänskligt? En försvarsmekanism, sen att den blir sjuklig är faktiskt inte alls ett medvetet val som hon får det att låta som. Hade jag kunnat leva utan oro hade jag gäääärna gjort det! Men det är något jag inte klarar av att hantera själv..



Hon är så jävla dryg den där människan. Usch.

2010-11-17 @ 15:51:49
URL: http://robininthahood.blogg.se/
Postat av: Shaw - Holy Mother of Cow

Janna: Precis.



Det är klart att man kan ha en dålig dag - men försöka att rycka upp sig. Men då vill jag inte säga att "Lycka är ett val" heller, eftersom det helt enkelt bara handlar om att göra det bästa av situationen av liten petitess.



Och jag håller med. Människor väljer inte medvetet att må dåligt på riktigt. Att kalla depression för en "valmöjlighet" är också en riktig käftsmäll. Jag vet inte om Lady Dahmer menade det på det sättet, men jag tar det på det sättet.



Jag vet själv att jag hade brutit ihop ännu mer, om någon hade kommit fram till mig och sagt att lycka är ett fucking val. Precis som att jag hade vaknat upp en dag och sagt: "Nu vill jag må riktigt jävla dåligt."

2010-11-17 @ 18:39:47
URL: http://holymotherofcow.blogg.se/
Postat av: Ida

Hur mår du idag? :)

2010-11-17 @ 19:28:57
URL: http://ipeterson.blogg.se/

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0