Sociologi?

Ok, jag gick in på LTU:s hemsida och kollade upp sociologi. Det lät ju ganska roligt faktiskt, måste jag erkänna. Men jag har ingen aning om jag vill gå på universitetet. Det är inte lika dödsviktigt för mig som det verkar vara för många andra. Min framtid (som jag vill ha den) kräver inte riktigt att jag har studerat på universitetet. Men kanske - eftersom sociologi faktiskt verkade vara väldigt roligt.

"Sociologi är en vetenskaplig disciplin som studerar samhällen och social handling i vid bemärkelse. Speciell vikt lägger sociologin vid att försöka förklara och förstå människors handlingar och sociala identiteter; grupprelationer och -processer; social skiktning och sociala systemprocesser, samt vilka kulturella strukturer och processer som präglar moderna samhällen.

Sociologin studerar mänskliga relationer som sociala processer på individ-, grupp- och samhällsnivå. Där discipliner som statsvetenskap, nationalekonomi, rättsvetenskap samt media och kommunikationsvetenskap studerar hur olika sociala delsystem fungerar, har sociologin som ambition att placera analysen av politiska, ekonomiska, rättsliga och mediala processer i relation till å ena sidan samhället som helhet, och å andra sidan till de enskilda individernas livssammanhang.

Några skolboksexempel på sociologiska ämnesområden är arbetslöshet, social stratifiering, organisering, sociala rörelser, rasism, sexism, konflikter, alienation och sociala normer. Inom sociologi bedrivs även genusforskning."


Jag vill dock inte arbeta med det. Med rasism, ja det skulle jag kunna tänka mig - men jag vet inte om det finns specifika yrken för det. Jag har ingen aning om hur jag kommer göra. Ska ta mig igenom gymnasiet först, och sedan får vi se var jag är i mitt liv. Jag kanske inte tycker att sociologi låter roligt längre, och det... Nej, jag vill inte studera något som jag inte är intresserad av. Det funkar inte.

Kommentarer

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0