Oldies: Vem är jag?

Vem är du? kan vara en ganska knepig fråga att ställa en annan människa. Hon kan berätta vad hennes namn är, hon kan berätta hur gammal hon är och hon kan berätta vilken låt som hon tycker bäst om. Men kan hon berätta för dig vem hon är? Ett namn berättar inte vem du är och en obetydlig siffra som berättar din ålder visar inte vem du är på riktigt.

Hur berättar man till en annan människa vem jag är? Vet jag själv vem jag egentligen är? Eller är det kanske upp till den andra människan att ta reda på det? Att skapa sig en uppfattning om vem personen framför honom eller henne är? Kanske är det så att jag inte känner mig. Att det endast är utomstående personer som vet vem jag är på riktigt.

Jag vill tro att mina val och mina värderingar speglar vem jag är. Att det är valen under min livstid som formar mig till den jag är. Kanske är det så. Kanske är det så att det dumdristiga valet i klass 7B gjorde mig till den jag är idag. Om jag hade valt en annan väg i mitt liv - hade jag då blivit en annan människa? Vem hade jag då varit idag?

Det går inte att fråga en människa den frågan. För även fast personen i fråga berättar för dig, djupt, vem hon eller han är, kommer han eller hon vara en annan människa dagen efter. Vi krymper eller växer, ändrar åsikter och formar oss själva omedvetet. Vad eller vem vi ändrar och förbereder oss för finns det ingen som vet. Det enda jag tror, inte vet, är att mitt sanna jag och mitt "vem" kommer visa sig på dödsbädden. Där ligger jag. Det där är jag.

Kommentarer

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0