Släppa lös tusentals minkar - rätt eller fel?

Jag vet inte var jag står i minkfrågan. Jag är både för och emot för att släppa ut tusentals minkar. För, eftersom minkar inte ska behöva plågas till döds. För, eftersom att farmerna tillslut går i konkurs. Emot, för att ekosystemet rubbas - minkarna dödar allt i deras väg - och jag tycker inte ett djurplågeri är bättre än något annat. Men var ställer man sig egentligen i frågan?

Eftersom det nu inte finns andra alternativ till att stoppa pälsfarmarna stöder jag djurrättsaktivister. Men samtidigt hade jag sett att vi, tillsammans, kom på en bättre lösning för att stoppa farmarna. Så att ekosystemet inte hamnade i mitten och blev förstört, och att minkarna istället kunde få en direkt avlivning istället för att dö av kyla eller hunger.

Pälsindustrin är vidrig. Jag ser inte poängen med att vår ytlighet ska betalas i djurs liv. Jag ser inte det fina med att gå runt med ett dött djur på kroppen. Men jag ser inte heller poängen med att fler djur i vårat ekosystem ska dö, för att vi släpper ut redan skadade minkar. Men jag ser inte heller att minkarna stannar kvar på farmarna och blir plågade till döds - för att sedan bönderna ska få in mer pengar, och skaffa mer minkar.

Det är svårt, det är faktiskt riktigt svårt. Just nu ser jag helst att vi kommer på en annan lösning. Kanske att svenska staten skulle sluta vara så blinda, och förbjuda pälsfarmarna en gång för alla. Vi behöver inte dött djur på kroppen för att överleva vintern här. Att vara för djurplågeri och onödigt dödande för att vi ska vara fina på stan är hemskt. Men, det är tyvärr allt jag kan skriva om detta ämne.

Det som irriterar mig mest dock är minkfarmarens Joakim Jonssons uttalande: Det är inga djurvänner. För det första tycker jag inte att Joakim Jonsson har rätt att uttala sig om vem som är djurvän eller inte. Du är ju definitivt inte det, Joakim Jonsson, eftersom du lever på att döda oskyldiga djur. För det andra kan man diskutera om djurrättsaktivister är djurvänner eller inte. I min värld är dom det. Hellre att dom dör i det fria än att dom dör instängda i en liten bur, med söndertuggade kroppar och galna av stress och oro.

Men det finns både rätt och fel när det kommer till denna fråga, som sagt. Jag kan faktiskt inte föra en vettig diskussion om det, eftersom jag inte vet var jag står ännu. Helst ser jag att inga djur ska behöva dö - men just nu blir det på det sättet i alla fall. Jag önskar att Sverige fokuserade mer på djurens rätt än vad vi redan gör idag.

Kommentarer

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0