Jag vill ha en varg.

Jag förstår inte hur vissa människor kan känna ett sådant intensivt hat mot Sveriges vargflockar. Med tanke på att den sista vargattacken dokumenterades år 1821 finns det ju ingen anledning att hata vargar på grund av attacker och död. Kanske anfaller vargflockar lösa hundar eller boskap - men vi får ju ha i åtanke att vargen är ett rovdjur. Det är inte en hund. Det är ett vilt rovdjur.

Samma med lapparna, som är negativa mot vargflocken och som inte vill ha varg i sina områden. Well, det måste ju självfallet vara jobbigt och frustrerande om en vargflock fäller ett par av era renar, men det är naturens gång. Det måste kunna finnas plats för alla. Man kan inte förinta en flock, för att en annan ska kunna ta plats. Vill ni inte att renar ska attackeras? Bygg upp en inhägnad och släpp inte era renar lösa. För jag ser inte varför det skulle vara vargens fel om ni släpper era renar fria uppe i fjällen. Jag menar, jag klagar inte på lapparna, när en hel drös med renar står och slickar bort vägsaltet mitt i vintern på E4:an (eller jo, det gör jag. Men jag blir inte förbannad och börjar snacka om en utrotning av renarna. För så blir det ju ibland, att renarna tar sig till E4:an (och vägrar flytta på sig, envisa as) och att man delar plats med mycket vilt ju längre upp i landet man kommer).


Nåja. Jag förstår hur som helst inte hur man kan hata ett sådant storslaget och vackert rovdjur. Oftast är det väl hundägare (som bor nära skogar där vargar finns) som hatar dessa djur. Släpp inte era hundar lösa för vind och våg. Om ni ändå gör det (även fast ni är medvetna om att varg och björn finns nära) - skyll er själva om hunden inte kommer tillbaka. Om varg hade funnits i mitt område hade jag haft kontroll över min hund. Jag hade inte släppt lös min hund ensam i skogen.








Och bilder som denna (längst ner) retar gallfeber på mig. Att döda djur för att man ska få ha en fin hallmatta. Ett livs levande, vilt och vackert djur fick dö för att snobben Andersson skulle ha det fint i huset. Jag blir äcklad, förbannad och ledsen när jag ser sådant. Vet ni vad, ibland önskar jag att djuren kunde få ett knäpp i huvudet och ge tillbaka. Djuren vs. människorna. Som franska revolutionen, men istället för fattiga människor, är det alla djur över hela världen som ställer sig upp. Vilket inferno det skulle bli. Vad underbart, hehe.



Kommentarer

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0