Jag förstår inte hur vissa människor resonerar.

Människor är roliga ibland. Eller på FL är människor roliga (dumma) hela tiden. Den senaste diskussionen handlar om en kvinna som är vegetarian. Hon hade bett förskolelärarna på sin sons förskola att inte ge honom kött. Självklart, man uppfostrar ju sina barn med sina egna värderingar, annars slår det ju slint. Man gör det man tycker är bäst för sitt barn helt enkelt. Problemet var att förskolelärarna hade gått bakom hennes rygg och serverat kött till deras son ändå och nu är TS förbannad. Jag förstår henne (of course) och jag hade själv blivit förbannad om jag hade en unge som jag uppfostrade vegetarisk, men som ändå blev matad med kött på dagis.

Men diskussionen handlar ju inte om det. Nu handlar det ju om att TS är elak mot sin son för att hon 'vägrar' honom kött. Ungen lider ju, enligt vissa mindre smarta människor. Jag kan inte hjälpa att skratta. Lider? Varför skulle barnet lida att inte äta kött? Proteiner finns i mycket annat. Vegetarisk mat är väldigt hälsosam och nyttig mat. Han saknar ingenting. Eller är det synd om honom eftersom han inte får grilla en bit fläskfilé på sommaren? Jag tror det är därför vissa människor tycker att det är "synd" om hennes son. Han "missar" ju tydligen någonting. Och visst har jag glada minnen från min barndom då man grillade och umgicks. Det var mysigt. Men det var inte direkt köttet som satte ribban för min barndom.

Yeye, bullshit. Det finns inget magiskt med kött. Hennes son missar ingenting. Den som påstår att kött är nödvändigt har tydligen inte läst på tillräckligt mycket. Nu är jag inte själv vegetarian - men jag vet hundratals veganrätter som låter så otroligt mycket godare och hälsosammare än vad en bit kött med bearnaisesås och pommes är. Det finns tusentals olika fantasifulla och goda recept. Jag tror inte att TS trycker i sin son en skål med makaroner och ketchup till lunch och en tallrik med en torr sallad till middag. Men det hade ju varit uppenbart för alla som protesterar mot vegansk/vegetarisk mat - om de hade läst på lite mer.

Men detta tog priset: "Sen spelar det ju ingen roll om ETT barn inte äter kött. Köttindustrin kör ju på ändå." Vilket hälsosamt tänkande. Då tycker jag att vi på en gång slutar skänka pengar till välgörenhet också. För det spelar ju ingen roll om jag skänker någonting - det kommer inte bli en förändring. Nu är det ju det fel. Jag - tillsammans med resten av jordens befolkning som skänker - skapar tillsammans en förändring. Mina gåvor kanske inte gör någonting speciellt ensamma, men tillsammans med många andras välgörenhet blir det någonting stort. 'Många bäckar små...', eller hur?

Kommentarer
Postat av: Nicole

Skönt att se att andra kan resonera vettigt med, det är svårt att faktiskt få in vett i vissa människors huvuden.

2011-01-18 @ 12:58:31
URL: http://aelman.blogg.se/

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0