Inget fel med att vara nörd.

"Det känns som att min man inte har någon särskild talang, han är liksom inte bra på något särskilt. Han har heller inga intressen förutom dataspel." (FL)

Vad är det som är så fel med att ha datorspel som intresse? Varför ska det behöva vara någonting dåligt eller "slött" enligt många människor? Jag blir provocerad av människor som inte tar det på allvar. Som tror att man endast sitter och spelar datorspel för att man är slö och obrydd som person. Det handlar ju inte om att man inte ids göra någonting annat om man spelar mycket datorspel - det handlar ju om att man finner det väldigt roligt och intressant. Precis som många andra finner fotboll eller fiol intressant, finner jag datorspel intressanta.

Dator som intresse överlag är ju någonting som folk skrattar åt. 'Du sitter alldeles för mycket vid datorn', har jag fått höra. Ja, det gör jag - men jag älskar det. Jag gillar att kunna försvinna på internet - leta fakta om tusentals olika saker, prata med okända människor, diskutera på olika forum, lära mig nya saker. Internet betyder inte per automatik att man sitter inne på Facebook och skriver hysteriskt statusuppdateringar eller spelar Farmville tills man blir galen. Internet är lite större än Facebook. Man lär sig otroligt mycket nytt varje dag.

Så alltså, poängen: Det är inget konstigt att ha datorspel eller internet som hobby. Inte heller TV-spel för den delen. Googla lite om dator/tvspel och läs lite. Ni kommer bli förvånade över hur duktiga och engagerade människor är, och hur långt vissa kan nå med "bara" ett datorspel. Och Facebook till exempel - tror ni det är människor med fotboll som hobby eller datornördar som får det att fungera? Precis.




Kommentarer

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0