Natt och Dag

1) Bengt Stensson Natt och Dag: Bengt Stensson (Natt och Dag), död 1450 eller 1451, var en svensk riddare, riksråd och lagman. Han var son till Sten Bosson (Natt och Dag) och Ingeborg Karlsdotter och far till Måns Bengtsson (Natt och Dag). Han var en av Erik av Pommerns betrodda män i Sverige men anslöt sig trots detta till upproret år 1434. Han kom dock snart i motsättning till de folkliga upprorsledarna och anses ha legat bakom sonens (Måns) mord på Engelbrekt Engelbrektsson. Under senare delen av sitt liv tillhörde han Karl Knutsson (Bonde):s motståndare.

2) Magnus (Måns) Bengtsson (Natt och Dag): Måns Bengtsson (Natt och Dag), död mellan år 1473 och år 1477, var en svensk riddare, riksråd och lagman i Närke. Son till Bengt Stensson (Natt och Dag). Han är för eftervärlden känd för att han våren 1436 slog ihjäl Engelbrekt Engelbrektsson. Motivet var sannolikt personligt groll mot denne från faderns sida. Han straffades aldrig för mordet utan vistades de följande åren tidvis utomlands. Han återvände omkring år 1443 men kom aldrig att spela någon betydande politisk roll.

Jag hittade en hemsida nyss, som har människor från mitt släktband. Den sträcker sig till år 1177 och slutar där med en man som hette Mats Natt och Dag. Jag började följa Anna Hiertas led (Lars den yngstes fru) och kom till Bengt och Magnus Natt och Dag. Det känns mindre coolt att människor ur mitt släktband ligger bakom mordet på Engelbrekt (!) Eller okej, lite coolt är det faktiskt. Kanske lika bra, eftersom Engelbrekt har använts som nationell politisk symbol av främst extremhögern och nynazister.

Här finns information om Engelbrekt, om ni inte vet vem han var.





(Jag vet att man knappt ser någonting - men det visar mitt släktled till Bengt och Magnus. Om det finns ett relativt kort och säkert led inom släkten visar Geni.com på det, men är det ett långt släktled måste man betala för det)

Finns otroligt mycket information om min släkt på internet. Tur det, eftersom det är sjukt intressant att lära sig ännu mer. Man vet inte riktigt var man ska börja eller sluta. Jag funderar även på att betala Geni.com för att kunna släktleden mellan olika personer, för att lära mig ännu mer. Var inte speciellt dyrt för ett år. Problemet är att man betalar med PayPal - och jag vet ingenting om det. Någon som vet om det fungerar bra eller dåligt? Skulle vara bra att kunna se alla led, då kan jag se vilka led i min släkt som leder mig till de kända vikingarna (Tveskägg, Blåtand, Sturlasson) och mycket mer.

Kommentarer

Innan du kommenterar:
Kommentarer besvaras här.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0